Üdvözöljük a Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft weboldalán!
+36 1 2200 661
solverunio@solvergroup.hu
K+F+I

LNG üzemanyagtöltő állomás létesítése Budapesten - PL4D Megvalósíthatósági Tanulmány

Projekt célbavett eredményei

  • 27 t/nap elosztott LNG, (azon belül 25% bio-LNG)
  • Úszó terminál a Duna MAHART Szabadkikötő területén, (fix helyhez kötött), 200 m3, partival
  • összesen 400 m3 LNG-vel, 24-órás kiszolgálásra (Small-Scale LNG) alkalmas,
  • Betáp oldal tartálykocsis és konténeres, (ESD felügyelt)
  • Betáp oldal hajó-hajóra (ESD felügyelt) áttankolással,
  • Kimenő oldalon, hajó-hajó (egymáshoz kötötten, áttankoló karral)
    • Parti környezetében 2 kamion LNG töltőpont, +1 CNG töltőpont,
    • Parti környezetében vasúti töltőpont közvetlen lehetősége,

A Projektet követően--a tesztek eredményei alapján--előzetes tervek készülnek az alábbi továbbfejlesztésekre a projekt kapacitása és hatásköre kiszélesítésére:

  • 60 %-os kapacitás növelés,
  • Környezetében parti töltőpont vasúti kiépítése,
  • Mobil bunker-hajó a nemzetközi áruforgalom kiszolgálására,
  • Retrofit egy meglévő teherhajó átalakítására,
  • Retrofit egy kamion vagy mozdony átalakítására.

A létesítendő terminál két objektumból áll:

  • Horgonyzott bárka a folyamon (vízi létesítmény), amelyen két egység tárolóban 200 m3 tározóban folyékony földgáz (LNG), -161,5 C hőfokon való tárolása lehetséges és onnan mind a parti létesítmény, mind más folyami hajók áttankolása biztosítható, (és további 2X100m3 tározó tartály elhelyezési lehetősége biztosított,)
    • Mind a víziút felől különböző bunker hajókkal,
    • Mind a parti objektum felől tölthető az alábbi módok egyikével
      • Kriogén konténerből,
      • Kriogén tankkocsiból,
      • Vasúti kriogén tankkocsiból.
  • Parti objektum, amelyben ugyancsak 200 m3 LNG tárolása biztosítható helyi lefejtéssel, vagy a bárkáról átadott közvetlen csővezetéken, amely így kétirányú áramlásra is alternatív alkalmazást nyer. (a parti objektumnál ugyancsak biztosított további tározók elhelyezése

A parti létesítmény már jelenleg is közvetlen sínpárral rendelkezik az üzemanyag fogadására. A két objektum környezete mind a lakóterületektől távol került kialakításra, mind pedig a külső forgalomtól elhatárolva, megfelelő védelmi zónákkal és tábla jelölésekkel. A Duna forgalmának megfelelő biztosítására olyan jelzések kerülnek elhelyezésre a folyón lévő bójákon, amelyek biztosítják a 30 m-es védőtávot a folyó forgalmának szabályozására.

A Projekt egy fokozatos fejlesztés első lépcsőjét jelenti és a megfelelő technikai és alkalmazási tapasztalatok szerzésére irányul, ezért a berendezéseknél kis teljesítmény kerül tervezésre a tároló egységek esetén, amelyek későbbi esetleges kapacitásfejlesztésére is sor kerülhet.

Az esetleges továbbfejlesztések iránya jelenleg:

  • Saját utántöltő hajó építése a tározók ciklikus feltöltésére, figyelembe véve a létesítés alatt álló
  • Fekete Tengeri Konstanca illetve más 600 km-en belüli vasúti kapcsolattal (Krk, Ruse) Terminál belépését,
  • Kisebb bunkerhajó építése a dunai hajók tartózkodása helyi töltésére
  • Vasúti töltőhely kiépítése a kikötőben,
  • Konténeres töltőhely létesítése ezzel a hazai hálózat töltésének ciklikus megoldása.
  • bio-LNG alkalmazása az LNG kiváltására.

Az objektumokon ESD rendszer (Emergency-Shutdown System) kerül telepítésre, amely olyan automatikus beavatkozásra is alkalmas, emberi felügyelet mellett, amely a tankoló és áttöltő rendszerek egyes kritikus elemein (szelepek, csapok, tömegáram mérő eszközök, valamint földelések, és vagy elektrosztatikus csatlakozási helyek), valamint villamos energia betáp kiesés esetén vészeseti akciót kezdeményez (vészaggregát indítása, elszívások indítása, lefúvás kezdeményezése, vagy RB-s veszély esetben tankoló hajó, vagy más jármű lekapcsolása.)

Az ESD rendszer monitorozása folyamatos mind a normál, mind a vészeseti körülmények között, és ez biztosítja azt, hogy az áttankolás eredményét biztonságos feltételek mellett képes legyen a vételező fél fogadni, valamint a betárolt üzemanyagok, és az áttankolt üzemanyag jól nyomon követhető. Ez a rendszer biztosítja azt is, hogy a vételező felek magas minőségű--97-99%-os CH4 tartalmú üzemanyagot tankolhatnak, valamint biztositott, hogy az üzemanyagot csak NAV felügyelet mellett és pontos mérések és elszámolással lehet forgalomba hozni, a gázképződés leválasztásával.

Az objektumokon az üzembe helyezés után 24 órás kiszolgálást biztosítanak. Ennek megfelelően több műszakos (várhatóan 4 műszakos) üzemre kell ott személyzetet biztosítani. Emiatt a bárkán külön szociális és lakótéri szálláshelyek állnak rendelkezésre a személyzet részére.

Két LNG és egy CNG tankolóhely kútfejjel történik majd a parti töltések végrehajtása és egy közös lefejtőhely kerül megvalósításra a tározó helyi feltöltésére. A parti objektum olyan zárt területet fog alkotni, ahová idegenek nem léphetnek be. Az ide rendelt járművek előtte be kell jelentkezzenek, és időre fogadják azokat kártyás beléptetéssel. A vízi objektum hasonló munkarendben dolgozik, azzal a különbséggel, hogy azonos időben csak egy hajó tölthet fel, vagy tankolhat. A várakozó hajók részére a folyamon veszteglő helyek kerülnek kijelölésre. A bárkán (miután ott szociális és lakóhelyi eszközök is kialakításra kerülnek) jól el kell különíteni a gáz-mentes és gáz-hatásnak kitett tereket. A két fajta tér között légkamrás elkülönítés kerül alkalmazásra. Mind a parti, és a vízi objektumon belül azokon a helyeken, ahol időszakos csőcsatlakozások kerülnek alkalmazásra az áttöltések esetén, meghatározott védelmi zónákat kell kialakítani.

SolverUnio Kft. Minden jog fenntartva!
Honlaptérkép     Adatvédelem     Impresszum