Üdvözöljük a Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft weboldalán!
+36 1 2200 661
solverunio@solvergroup.hu
K+F+I

LNG üzemanyagtöltő állomás létesítése Budapesten - PL4D Megvalósíthatósági Tanulmány

A cseppfolyósított földgáz – LNG

Az LNG tulajdonképpen folyékony földgáz, melyet -161 Celsius-fokra való hűtéssel nyernek. A hűtés során a gáz térfogata hatszázad részére csökken, ezáltal sokkal gazdaságosabbá válik a nagy távolságokra történő szállítása akár hagyományos szállítási módszerekkel (hajó, vasút, tehergépjármű) is.

A kitermelt földgáz 82% metánt tartalmaz, emellett pedig etánt, propánt, butánt, nehezebb szénhidrogéneket, valamint egy kevés nitrogént, oxigént, széndioxidot, kénvegyületeket, illetve vizet (CEE, 2007).  A cseppfolyósítás előtt a szennyező anyagokat eltávolítják a földgázból, a kén és a széndioxid ugyanis korrodálják a hűtőberendezést, a víz és a szénhidrogének pedig szilárd anyagként kifagynának az elegyből, s eltömítenék az eszközt. A tisztítást követően az LNG 95% körüli arányban tartalmaz metánt, így a visszagázosítás után tisztább anyag lesz a földből nyert földgáznál (Kecse, 2010). Ennek köszönhetően az LNG tisztábban ég, s kevesebb ÜHG-t, valamint szálló por kibocsátást eredményez. A cseppfolyósított földgáz tiszta, nem maró hatású, nem mérgező, kriogén (-162 ° C) folyadék normál légköri nyomáson, ráadásul a földgázhoz hasonlóan, szagtalan, ezért bizonyos esetekben indokolt, hogy az LNG-hez speciális szagosító anyagot kell keverni a visszagázosítási eljárás során.

A fosszilis tüzelőanyagok cseppfolyósításának fő oka az, hogy ebben a halmazállapotában a földgáz gazdaságosan szállítható akár földrészek között. Mivel azonban a folyamat bonyolult és a gáz energiatartalmának akár 25%-át igényli, a cseppfolyósított földgáz szállítása nagy mennyiségben csak nagy távolságra kifizetődő.

Az LNG hajózási üzemanyagként történő felhasználása egyre növekszik. Különösen az LNG tankerhajók esetén, ahol LNG szállítmányukat saját motorjuk üzemeltetésére is használják. A hajózási ágazat kibocsátásának az elkövetkező néhány évben történő jelentős csökkentése érdekében tett erőfeszítéseknek köszönhetően az LNG vonzóvá válik más típusú hajók meghajtására is. Az LNG-vel történő üzemeltetéshez a hajóknak szigetelt tárolótartályokra és speciális mono- vagy kettős üzemanyagú motorra van szükségük, amelyek LNG és/vagy gázolaj alapú üzemanyagokkal is működhetnek. A hajókon kívül az LNG-t tehergépjárművekben és egyéb nehézgépjárművekben is lehet üzemanyagként használni. Speciális LNG motorokat ma az Iveco, Scania és Volvo gyárt a kamionjaikba.

Legfontosabb tulajdonságai:

  • Kémiai összetétel

A földgáz fosszilis tüzelőanyag. A kőolaj és a földgáz képezi a „szénhidrogének” néven ismert fosszilis tüzelőanyagokat, mivel ezek az üzemanyagok hidrogén- és szénatomok kémiai kombinációit tartalmazzák. A földgáz kémiai összetétele a gázforrás és a feldolgozás típusának függvénye. Ez metán, etán, propán és bután keveréke kis mennyiségű nehezebb szénhidrogénekkel és szennyeződéssel, nevezetesen nitrogén- és komplex kénvegyületekkel, valamint vízzel, szén-dioxiddal és hidrogén-szulfiddal, amelyek előfordulhatnak a betápláló gázban, de eltávolításra kerülnek a cseppfolyósítás előtt. AZ LNG fő alkotóeleme a metán, általában meghaladja a térfogat 85%-át. A csővezetékes földgáz kis mennyiségű vízgőzt tartalmazhat (GIIGNL, 2014).

  • Forráspont

A forráspont az LNG egyik legfontosabb tulajdonsága, mivel meghatározza, mikor válik a gáz cseppfolyóssá. A forráspontot úgy határozhatjuk meg, mint azt a hőmérsékletet, amelyen a folyadék forrásban van, vagy amelyen atmoszferikus nyomáson gyorsan folyadékból gőzzé vagy gázzá alakul. Az LNG forráspontja alapvető összetételétől függ, de általában -161°C (GIIGNL, 2014).

  • Öngyulladási hőmérséklet

Az öngyulladási hőmérséklet, az a legalacsonyabb hőmérséklet, amelyen a levegőben lévő gáz vagy gőz öngyulladást okozhat szikra vagy láng nélkül. Ez a hőmérséklet olyan tényezőktől függ, mint a levegő üzemanyag keverék és a nyomás. Körülbelül 10% metánt tartalmazó levegő üzemanyag keverékben az öngyulladás hőmérséklete körülbelül 540°C (GIIGNL, 2014).

LNG felhasználás szempontjából fontosabb tulajdonságai:

  • Összetétele (származási országtól, kitermelés formájától függően a százalékos adatok eltérhetnek):
    • metán 87-89%
    • etán 1-10%
    • propán min. 1-5%
    • bután min. 1%
    • nitrogén 0,1-1%
    • kéntartalom 0,004%
    • hidrogén-szilfid max. 5 mg/Nm3
  • Lobbanási hőmérséklete -161ºC
  • Öngyulladása 599°C
  • Sűrűsége 430-470 kg/m3
  • Fűtőértéke 40 MJ/Nm3
  • Molekuláris tömege 16,52 – 18,88 Kg/Kmol
  • Wobbie indexe 13,066-16,328 KWh/Nm3

Az LNG összetétele minőségét tekintve országonként eltérő, ennek szabályozása érdekében a CEN szabványügyi szervezeten belül folyamatban vannak olyan projektek, amelyek a gázminőségi szempontok kezelésére összpontosítanak. A gázok szabványosítása hagyományosan a biztonsági szempontokra összpontosult. A gázinfrastruktúrával a CEN/TC 234 foglalkozik, amelyben a WG 11 kezeli a gázminőség funkcionális követelményeit. Kőolajtermékek esetében a járművek üzemanyagminőségét általában a TC019 kezeli. Ez a két szabvány együttesen alkalmazva, a TC 234 gázinfrastruktúra a jelenlegi állapot megőrzésére összpontosít, miközben a TC019 a gázminőség szigorú meghatározására törekszenek, tekintettel az EURO 6 kibocsátási norma teljesítésére és az üzemanyag-hatékonyságra (S. Johannesson, 2014).

LNG Európában

Általánosságban kijelenthető, hogy a földgázfogyasztás világszerte erőteljesen növekszik, amelynek alapja a növekvő és széles körű kereslet és a viszonylag alacsony költségű ellátási lánc. Emellett az LNG kínálat terjedése és ellátásbiztonsága is hozzájárul a földgáz globális elérhetőségének folyamatos javulásához.

Az LNG-t exportáló országok által a világpiacra kerülő LNG mennyiségének emelkedő tendenciáját szemlélteti a 3. ábra. A 2040-ig tartó prognózis alapján megállapítható, hogy az LNG export nagyrészét alapvetően az USA és Katar bonyolítja, amely 2040-re az összes exportált LNG mennyiségnek majdnem a felét teszi ki. Az LNG cseppfolyósító terminálok üzembe helyezésével azonban potenciális exportőrré válhat Ausztrália, a megkezdett beruházások befejezésével tekintélyes kereskedelmet végezhetnek Oroszország és Afrika egyes országai.

Európa továbbra is kulcsfontosságú piac marad a földgáz exportőr országok számára. A tárolásra és visszagázosításra szolgáló LNG import terminálok jelenlegi kihasználatlansága okán egyrészt a többlet LNG rakomány potenciális piacaként céljuk a tárolási kapacitásuk kihasználásának javítása, másrészt mint értékesítési csomópontok céljuk az LNG és a csővezetékes gáz ár piaci versenyének meghatározó szereplőjének lenni.

Ezek a csomópontok ugyanis gyorsan és könnyen képesek a gáz árakra reagálni a raktározott LNG mennyiségeik mobilizálásával. A gáztőzsdéken forgalmazható, könnyen mozgatható LNG és az LNG-ből visszagázosított földgáz ára így a csővezetéken szállított, jellemzően orosz földgáz hosszú távú szerződéseiben fixált gáz árakkal szemben versenyképes. A csomópontok elosztási lehetőségeinek köszönhetően a small-scale LNG üzletágban a gázpiac rugalmassá tehető, hiszen a globális LNG 20% -át az azonnali (spot) piacokon illetve rövid távú szerződésekkel lehet értékesíteni.

A Duna régióban az LNG Masterplan (Rajna-Majna-Duna) zászlóshajó projekt (TEN-T 2013-2015) keretében megszerzett tapasztalatok lehetőséget teremtetettek számos más, a régión belül megvalósítandó ambiciózus LNG projekt számára, amelyeknek célja a small scale LNG, azaz a kis léptékű LNG ellátási láncban feltárt hiányosságok megszüntetése.

Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről szóló 2014/94 / EU irányelvvel összhangban Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Románia és Bulgária a Duna régióba small scale LNG terminálokat tervezett, melyek egyrésze már megvalósult projekt, mások kivitelezés alatt vagy tanulmányterv stádiumában járnak (ProDanube, 2018).

  • Felső Ausztria (Ennshafen): első LNG töltőállomás kamionok részére, távlati cél: LNG hajtású hajók töltése (koncepciótervezés alatt)
  • Szlovákia: LNGAFT (LNG as Alternative Fuel for Transport), LNG hajtású busz töltőállomás (megvalósítás alatt – tervezett átadás: 2019. december)
  • Magyarország: PAN-LNG Projekt, CNG Clean Fuel Box Projekt, PAN-LNG-4-Danube Projekt
  • Románia: Constanta – kisméretű (5000 m3) LNG terminál import tárolóval, kisebb tengerjáró hajók kitárazására és töltésére; folyami hajók és tehergépjárművek töltésére is alkalmas (ezt a terminált várhatóan csak 2027-ben fogják üzembe helyezni); Galatea – 4000m3 LNG terminál, tengerjáró és folyami hajók töltésére, tehergépjárművek és helyi ipar kiszolgálására,
  • Bulgária: Ruse – A PL4D hez hasonló kisüzemű LNG töltőállomás, amely hajók töltésére alkalmassá tehető, jelenleg csak tehergépjármű töltésére használják.

Az EU LNG-re vonatkozó, lényeges jogszabályai

A jogszabályi környezet és biztonsági előírások fejezetben bemutatjuk azon jogi kereteket, amelyek az LNG használatára vonatkoznak, illetve lehetővé teszik a small scale LNG infrastruktúra fejlesztését. Ezen túlmenően összefoglaló jelleggel ismertetjük azokat a biztonsági követelményeket, amelyeket az LNG rakomány és/vagy üzemanyag célú felhasználásakor szükséges figyelembe venni. A fejezetnek nem célja tételes biztonsági követelményjegyzéket bemutatni, hiszen azzal a III. kötet, „A projekt megvalósításához kapcsolódó jogszabályi és a helyi környezet biztonságtechnikai elemzése. Az üzembiztonsági alapelvek megfogalmazása kiegészülve nemzetközi jó gyakorlatok bemutatásával, valamint az eredmények és hatások üzemeltetési feltételekbe történő beillesztésével” részletesen foglalkozik.

SolverUnio Kft. Minden jog fenntartva!
Honlaptérkép     Adatvédelem     Impresszum