A közlekedésben használatos tiszta energia az Európai Unió alternatív üzemanyagokra vonatkozó stratégiájának része.
A közlekedési ágazat tiszta energia stratégiájának egyik célja a közlekedésben használt kőolaj származékok fokozatos kiváltása egyéb, kevésbé szennyező alternatív üzemanyagokkal. Másik célja a szükséges infrastruktúra kiépítésével a kőolaj kereskedelmi mérleg javítása, megtakarítás realizálása. A stratégia ütemterve alapján 2020-ban ez évi 4,2 milliárd euró, míg 2030-ban már 9,3 milliárd euró megtakarítást eredményezhet (Európai Bizottság, 2013).
Ezen túlmenően az alternatív üzemanyagpiac fejlesztésének támogatása és ezek előállításához és kereskedelméhez szükséges európai infrastruktúra beruházási támogatása prognosztizálhatóan fellendíti a gazdasági növekedést és a munkahelyek számát az EU-ban. Az Európai Klíma Alapítvány által vezetett kutatás szerint a „zöldebb” járművek kb. 700 000 további munkahelyet teremtenek 2025-ig az Európai Unió tagállamaiban (EAF, 2015).
Az Európai Unió hosszútávú stratégiája az alternatív üzemanyagok ún. „üzemanyag mix”-én alapul valamennyi szállítási módra vonatkozóan. A stratégia a következőket tekinti alternatív üzemanyagnak:
Az 1. Táblázatban összefoglalva bemutatjuk a stratégia által meghatározott alternatív üzemanyagokat azok közlekedési ágazatban történő felhasználhatósága és az elérhető hatótáv függvényében.
Ebből megállapítható, hogy a belvízi hajózásban valóban használható, valódi alternatívát jelentő üzemanyagból kevés létezik. A folyami hajózásban használható alternatív üzemanyag lehet az LPG, az LNG és a hidrogén, valamint a reális környezetvédelmi alternatívát jelentő bioüzemanyagok, vagy az azokból előállított pl. LNG.
Azonban a hajózás szempontjából releváns alternatív üzemanyagokat vizsgálva elmondható, hogy
A Tiszta Energia a Közlekedésben című stratégián alapuló irányelvet az Európai Parlament és a Tanács 2014. szeptember 29-én fogadta el (Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről szóló 2014/94 / EU irányelv).