Üdvözöljük a Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft weboldalán!
+36 1 2200 661
solverunio@solvergroup.hu
K+F+I

LNG üzemanyagtöltő állomás létesítése Budapesten - PL4D Megvalósíthatósági Tanulmány

Tiszta energia a közlekedésben

A közlekedésben használatos tiszta energia az Európai Unió alternatív üzemanyagokra vonatkozó stratégiájának része.

A közlekedési ágazat tiszta energia stratégiájának egyik célja a közlekedésben használt kőolaj származékok fokozatos kiváltása egyéb, kevésbé szennyező alternatív üzemanyagokkal. Másik célja a szükséges infrastruktúra kiépítésével a kőolaj kereskedelmi mérleg javítása, megtakarítás realizálása. A stratégia ütemterve alapján 2020-ban ez évi 4,2 milliárd euró, míg 2030-ban már 9,3 milliárd euró megtakarítást eredményezhet (Európai Bizottság, 2013).

Ezen túlmenően az alternatív üzemanyagpiac fejlesztésének támogatása és ezek előállításához és kereskedelméhez szükséges európai infrastruktúra beruházási támogatása prognosztizálhatóan fellendíti a gazdasági növekedést és a munkahelyek számát az EU-ban. Az Európai Klíma Alapítvány által vezetett kutatás szerint a „zöldebb” járművek kb. 700 000 további munkahelyet teremtenek 2025-ig az Európai Unió tagállamaiban (EAF, 2015).

Az Európai Unió hosszútávú stratégiája az alternatív üzemanyagok ún.  „üzemanyag mix”-én alapul valamennyi szállítási módra vonatkozóan. A stratégia a következőket tekinti alternatív üzemanyagnak:

  • cseppfolyósított propán-bután gáz - Liquified Petroleum Gas (LPG)
  • sűrített földgáz - Compressed Natural Gas (CNG)
  • cseppfolyósított földgáz - Liquified Natural Gas (LNG)
  • villamos energia
  • bioüzemanyagok (cseppfolyós)
  • hidrogén

Az 1. Táblázatban összefoglalva bemutatjuk a stratégia által meghatározott alternatív üzemanyagokat azok közlekedési ágazatban történő felhasználhatósága és az elérhető hatótáv függvényében.

Ebből megállapítható, hogy a belvízi hajózásban valóban használható, valódi alternatívát jelentő üzemanyagból kevés létezik. A folyami hajózásban használható alternatív üzemanyag lehet az LPG, az LNG és a hidrogén, valamint a reális környezetvédelmi alternatívát jelentő bioüzemanyagok, vagy az azokból előállított pl. LNG.

Azonban a hajózás szempontjából releváns alternatív üzemanyagokat vizsgálva elmondható, hogy

  • az LPG ugyan környezetvédelmi szempontból jobb értékeket mutat, mint a HFO vagy az MGO  , azonban tökéletes égéséhez 25:1 oxigén : gáz keverési arány szükséges (míg az LNG esetén ez az arány 10:1), ezen túlmenően nem rendelkezik a többi megoldáshoz képest komparatív ökológiai előnyökkel,; az LPG előnye a kőolajhoz viszonyított alacsony ára (Atlantic Consulting, 2009).
  • a hidrogén hajtás bár reális és a hajózásban teljesen kézenfekvő megoldásnak tűnhet, de a stabil üzemelésű hidrogén hajtás jelenleg nem megoldott. Ebből eredően a nehézgépjárművekben és a hajózásban történő alkalmazására biztosan kell 10-12 évet várni.

A Tiszta Energia a Közlekedésben című stratégián alapuló irányelvet az Európai Parlament és a Tanács 2014. szeptember 29-én fogadta el (Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről szóló 2014/94 / EU irányelv).

SolverUnio Kft. Minden jog fenntartva!
Honlaptérkép     Adatvédelem     Impresszum