Üdvözöljük a Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft weboldalán!
+36 1 2200 661
solverunio@solvergroup.hu
K+F+I

LNG üzemanyagtöltő állomás létesítése Budapesten - PL4D Megvalósíthatósági Tanulmány

LNG masterplan

Az LNG Masterplan célja egy platform létrehozása a hatóságok és az iparág érdekelt feleinek együttműködésére azzal a céllal, hogy megkönnyítsék a belvízi hajózás számára az LNG mint üzemanyag és rakomány bevezetését és az ezzel kapcsolatban szükséges harmonizált európai szabályozási keretrendszer létrehozását. A projekt keretén belül kidolgozásra kerültek új és átépített hajókkal kapcsolatos olyan műszaki koncepciók, melyek az LNG üzemanyagként és rakományként való alkalmazását segítik elő. Az LNG Masterplan nézőpontjából az LNG vonatkozásában a belvízi hajózás egyrészt új piac lehet, másrészt lehetővé teszi azt is, hogy az LNG költséghatékony módon jusson el a tengeri kikötőktől a belvízi utak mentén fekvő nagyobb ipari területeken található felvevőpiachoz. A Masterplan az LNG-t fontos lehetőségnek tekinti a belvízi szállítási ágazat számára azzal, hogy mindez természetesen nem orvosolja a belvízi hajózás összes strukturális és gazdasági problémáját. Az LNG Masterplan egyik víziója az, hogy a Rajna-Majna-Duna tengely belvízi kikötői az LNG kulcsfontosságú elosztó központjaivá válnak majd. A projekt egyben széles körű megvalósítási tervek előkészítését is célul tűzte ki a CEF és más EU programok anyagi támogatásának bevonásával.

A következőkben a projektben, vagy annak folyományaként a megvalósulás küszöbén levő vagy már sikeresen le is zárult, a DMR folyosóhoz kapcsolódó projekteket mutatjuk be.

Töltőállomások

Jelenleg a DMR korridor mentén egyetlen fix telepítésű LNG töltőállomás van, a Kölnben 2019 októberének végén átadott Pitpoint állomás. A már üzemben levő LNG-vel hajtott hajók utántöltése emellett „truck-to-ship, TTS”, azaz mobil töltéssel, teherautók igénybevételével valósulhat még meg.  2019 végére várható az antwerpeni állandó telepítésű 400 m3-es LNG töltőállomás átadása az 526-528-os rakparton. A belvízi és kisebb tengeri hajókat kiszolgáló infrastruktúrát a Fluxys építi szoros együttműködésben a G&V Energy Csoporttal, amely ugyancsak itt épít egy LNG-töltőállomást tehergépjárművek számára. Addig is, amíg ez a projekt véglegesen befejeződik, a hajók a mobil, tehát  teherautóról történő LNG-üzemanyag-töltő állomáson tankolhatnak 24/7 rendszerben, tehát a szolgáltatás folyamatos.

Az LNG Masterplan-ban szerepel a mannheim-i kikötőben egy fix LNG töltőállomás telepítése, de ennek megvalósítása nem indult el. Feltehetően befektető kerestetik, mert a kikötő honlapján és másutt sem érhető el semmilyen, a megvalósítással kapcsolatos információ. Hasonló a helyzet a komarno-i és bratislava-i LNG töltőállomással, mellyel kapcsolatban születtek koncepciók az LNG MP megvalósítása során. Az akkori cég, a Danube LNG honlapja azonban ma már nem elérhető, és nem is található ezekre az elképzelésekre vonatkozó újabb hír. A romániai Galati-ba és Constanta-ba gondolt kisméretű LNG terminál és töltőállomás koncepciója sem torkollt egyelőre megvalósításba, itt a megvalósíthatósági tervek elkészítése folyik még. Ugyanakkor a bulgáriai Ruse-ban megépült tervezett kis töltőállomás a Bulmarket telephelyén, ugyan sajnálatos módon a hajóra történő üzemanyagátadás a csatlakozó tömlő hiánya miatt még nem valósulhat meg. (A cég honlapján egyelőre ennek megfelelően nincs semmilyen információ a tankolási lehetőségekkel kapcsolatban.) A telephely kapacitása: 4 függőleges 250 m3-es LNG tartály (összesen 1000 m3), melyen a tárolás, a hajók ki-, és berakodása, valamint teherautó- és hajó üzemanyagtöltés valósulhat majd meg.

Hajók

A projekt keretében több hajó koncepcióterve is elkészült, de a kivitelezés itt is csak néhány esetben történt meg, ezeket mutatjuk be.

„Eiger”

Ez a hajó volt az első olyan hajó Európában, mely a meglevő motorjai helyett gázzal hajtott (valójában kettős üzemanyagú-Dual Fuel) motorokat kapott. A 342 konténer szállítására alkalmas hajó 105m hosszú, 11.45 m széles, merülése teljes terhelésnél 3.55 m, 2 db Wärtsilä 6L20DF, 900 kW-os motor hajtja. A hajóba 60 m3-es vákuum-szigetelésű LNG tartály került beépítésre, mely az LNG-t -162 °C-on tartja. A tartály a raktérben kapott helyet, ezzel a konténerszállító kapacitás 6 TEU-val csökkent

„Ecoliner”

A nagyhírű holland Damen hajógyár által készített, több más innovatív megoldást is alkalmazó teljesen új LNG-vel hajtott belvízi hajó 110m hosszú, 11.4 m, merülése 3.4 m, a hajtásról 4 db 280 kW-os Scania SGI-16M gázmotor gondoskodik, melyek az előző hajóval ellentétben generátorokat hajtanak, nem közvetlenül a hajócsavart. A hajó tehát gáz-elektromos rendszerű, minden egyéb elektromos fogyasztót e 4 motor lát el. A hajó 3770 m3 folyékony rakomány szállítására alkalmas, LNG tankjai 2 x 26 m3 méretűek, melyek a hajó farában a fedélzeten kerültek elhelyezésre (Link 19).

„Sirocco”

Ez az első olyan belvízi hajó, amelynél az LNG üzemanyag-tartályokat a raktérben, a fedélzet alatt helyezték el, mely megoldás növeli az LNG üzemanyagként való hasznosításának biztonságát. A hajó tipikus rajnai tanker méretekkel rendelkezik, 110 m hosszú 11.4 m széles, 3.15 m –t merül, 2620 m3 rakomány szállítására képes. Ez a hajó is ún. kettős üzemanyagú (Dual Fuel) motort kapott, 1 db 8L20DF Wärtsilä főgépet, melynek üzemanyagát egy 88 m3-es tartályban tárolják. A hajó Scania Sandfirden segédgépei tisztán gáz meghajtásúak.

Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport

A 2016-2018 között futott, az LNG Masterplan folytatásának tekintett projekt céljai a Masterplan végrehajtása során megszerzett tapasztalatok alapján a hajótulajdonosok előtt magasodó, a befektetéseket hátráltató akadályok csökkentése annak érdekében, hogy megkönnyítsék az LNG szélesebb körű bevezetését a belvízi hajózásban. Mindezzel, ahogy a projekt neve is sugallja, áttörést szeretnének kikényszeríteni az LNG-piacon. Mindezt a beruházási költségek csökkentése érdekében nagyobb fokú standardizálás, új és célszerű finanszírozási módok létrehozása, valamint az LNG utántöltés szempontjából legcélszerűbb földrajzi helyek megtalálása révén igyekeznek elérni. Ezen túlmenően mintaprojektek által kívánják igazolni a fenti elgondolások érvényességét, helyességét, ennek jegyében 6 új LNG hajó és 4 bunkerállomás kerül kialakításra.

Ez utóbbiak egyike a kölni kikötőben Németország első LNG töltőállomásának telepítése a PitPoint. LNG közreműködésével az EU CEF társfinanszírozásával. A Pit Point kölni töltőállomásásnak átadásáról szóló  III.9 fejezetben részletesen bemutatjuk az állomást.

A hajókat illetően eddig 2 hajó elkészítése történt meg, egyikük a „Werkendam” nevű daruval is felszerelt kotróhajó. Az első LNG-vel hajtott belvízi munkahajó 68,4 m hosszú, 11.4 m széles, 700 m3-es hombárral rendelkezik és 20t-t tud emelni 20 m-en. A hajó 38 m3-es tankja a hajó hátsó részén, a fedélzeten kapott helyett, ezzel a hajó a Rajnán 14-napi üzemre alkalmas utántöltés nélkül (Link 22).

A másik, a projekt keretében átadott és a Rajnán üzembe állt hajó a Somtrans LNG, mely az eddig említettekhez képest nagyobb, 135 m-es hosszával, 5.1 m-es merülésével és 22.8 m-es szélességével még rajnai viszonylatban is nagynak számít. A 13461 m3-es raktérrel rendelkező hajót 2 db Wärtsilä W8L20 D típusú, egyenként 2012 LE-s LNG motor hajtja, melyekhez az üzemanyagot 90 m3-es tartályban tárolják (Link 23).

A projekt keretében kidolgoztak egy modellt is, mellyel a hajótulajdonosok számára nyújtanak segítséget annak megállapítására, hogy a saját hajóik LNG-re történő átalakításának van-e értelme és haszna tekintetbe véve a saját üzleti sajátosságaikat. A modellszámítás eredményei – a készítők szerint - szilárd alapul szolgálhatnak a potenciális finanszírozókkal folytatott megbeszélések megkezdéséhez.

SolverUnio Kft. Minden jog fenntartva!
Honlaptérkép     Adatvédelem     Impresszum