Üdvözöljük a Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft weboldalán!
+36 1 2200 661
solverunio@solvergroup.hu
K+F+I

LNG üzemanyagtöltő állomás létesítése Budapesten - PL4D Megvalósíthatósági Tanulmány

LNG használata a közlekedésben

Az LNG használata a folyami közlekedésben

Az EU-ban szinte minden új LNG-vel hajtott hajó valamilyen belvízi tanker, tehát folyékony rakományt szállító hajó, kivétel a „Werkendam” munkahajó és az átalakított „Eiger”.  Kutatásunk másik megállapítása, hogy az előzetes elképzelésekhez, tervekhez képest az LNG belvízi hajózásban való elterjedése/elterjesztése lényegesen lassabb ütemben halad. Erre utal az Európai Parlament 2018. október 25-i állásfoglalása is, de ezt jelzi a több tervbe vett, de eddig meg nem valósult projekt is. A „beragadás” okaiként az alábbiakat detektáltuk a rajnai tapasztalatok alapján:

  • a hajókat üzemeltető cégek számára elérhető üzemanyagárakat illetően kicsi az árkülönbség az LNG és a dízel üzemanyag között, az LNG világpiaci árának nagyarányú csökkenése még nem jutott el a végfelhasználókhoz;

  • az LNG-vel kapcsolatos felszerelések, elemek költsége még mindig igen magas, ezért kevés ilyen beruházás történik, kevés az innováció, a méretgazdaságosság még nem jelenik meg;

  • a rendszerek engedélyeztetése még mindig nagyon szerteágazó és további járulékos költséggel is jár, mindez több terhet ró a hajótulajdonosokra, különösen egy hagyományos hajó engedélyeztetéséhez képest;

  • finanszírozás támogatása hiányos – a CEF, mely kifejezetten felhasználható ilyen célokra is, sok megkötéssel bír;

  • a kibocsátási határértékeket rögzítő NRMM rendelet felkészületlenül érte a belvízi hajózási szektort, a gázmotor-gyártok is nehezen tudják teljesíteni a szigorú kibocsátási előírásokat;

  • az egyéb szállítási módokkal folytatott nagy piaci verseny miatt kicsi a haszonkulcs, kevés forrás jut cégen belül a fejlesztésekre.

LNG alkalmazása egyéb közlekedési alágazatokban

A közúti árufuvarozásban a nehézgépjárművek esetén az LNG hajtás vonzó alternatívája a dízelüzemnek. Az LNG üzemanyag árában versenyképes a gázolajjal szemben, környezettudatosabb felhasználást tesz lehetővé, alacsonyabb kibocsátásának és zajszintjének köszönhetően.Ebből eredően Nyugat-Európában 2015-től robbanásszerűen növekszik a cseppfolyós földgáz iránti érdeklődés és kereslet a közúti szállítmányozásban. Míg 2016 végén körülbelül 2000 LNG üzemű közúti áruszállító jármű volt Európában, 2017-re számuk majdnem megduplázódott.Ezzel párhuzamosan az LNG töltőállomások száma is növekszik Nyugat-Európában. Az LNG-állomások európai hálózatának létrehozására irányuló projekt (LNG Blue Corridors) keretében 2017 közepére valamivel több, mint 100 töltőállomást regisztráltak. Különösen Hollandia, Egyesült Királyság, Spanyolország és Olaszország volt, akik aktívan fejlesztették a helyi infrastruktúrát. 2018-ban német, francia és belga állami és európai ösztönzők hatására az LNG kereslet emelkedett, ez magával hozta a helyi töltő infrastruktúra számának növekedését is újabb 40 töltőállomással.

  • Spanyolország: A spanyol vasúttársaság (RENFE) 2017-ben megkezdte az LNG-vel hajtott önjáró személyvonat átalakítási lehetőségeinek vizsgálatát. Majd megtervezték, modellezték és megépítették az első, személyszállításra alkalmas LNG vasút prototípusát, melynek első vontatási vizsgálatai már zajlanak. A tesztelés alatt álló szakasz az asztúriai Feve keskeny nyomtávú hálózata Trubia-tól Baiña és Figaredo felé (20 km), a vonat alapja a CAF által gyártott 2600-as sorozatú vonata. Az átalakított jármű éles tesztjeit 2019 decemberében tartják, az erről szóló eredmények 2020. elején várhatók.
  • Egyesült Királyság: A brit utasszolgáltató, a Grand Central bemutatta az Alstom Class 180 DMU kettős üzemanyaggal működő átalakított mozdonyát, mely próbaüzeme 2019. májusában megkezdődött. Az átalakított vasúti jármű gázolaj és LNG kombinációjú üzemanyag mix-szel működik. Első eredményei 2020 tavaszán várhatók.
  • Közösségi közlekedés: Barcelona lakosságának számát (beleértve az agglomerációs lakossági számot is) nagyságrendileg megegyezik a budapesti (és agglomerációs) lakosok számával.  A két város buszparkja is egyformának tekinthető (BKV saját állomány 998 db, melyből 68 CNG, Barcelona város közösségi közlekedési vállalatának (TMB) buszállománya 1140 darab, melyből 486 CNG). Barcelona az elmúlt 10 évben tudatosan törekedett a városi levegőminőség javítására, így a TMB és a város 10-15 lejáratú éves európai hiteleket vett fel a buszpark megújítására. Ebből az összehasonlításból arra lehet következtetni, hogy a spanyol város példáját követve a BKV és a Fővárosi Önkormányzat számára is lehetőséget nyújtanak hitelintézeti konstrukciók, valamint különböző EU-s források (pl. CEF-INEA) további CNG buszok megvásárlására és üzembe helyezésére. Ha a barcelonai CNG-s darabszámot vesszük alapul, és célkitűzésként fogalmazzuk meg ezt az értéket a BKV előtt álló 10 évre, kijelenthető, hogy a BKV-s CNG flotta növekedésével, megnő azok üzemanyagigénye is. A BKV telephelyein található CNG busztöltő állomásokon található kút kapacitások jelenlegi méretükből kiindulva nem fogják tudni maradéktalanul kielégíteni a megnövekedett üzemanyag igényt.  A csepeli kikötőben található CNG töltő kapacitás kihasználására a töltőállomás üzemeltető és a BKV közötti szerződés alapján nyílik lehetőség.

SolverUnio Kft. Minden jog fenntartva!
Honlaptérkép     Adatvédelem     Impresszum