Üdvözöljük a Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft weboldalán!
+36 1 2200 661
solverunio@solvergroup.hu

Sajtószoba

Compliance management rendszer bevezetése

 

A compliance kockázatok azon jogi illetve hatósági szankcióknak, pénzügyi veszteségeknek, vagy pedig a jó hírnév elvesztésének következményei, melyet a szervezet szenved el, amennyiben nem felel meg a vonatkozó jogszabályi előírásoknak, rendelkezéseknek, magatartási szabályoknak és az irányadó helyes működésnek.

 

A compliance management azt a célt tűzi ki maga elé és ennek érdekében tesz erőfeszítéseket, hogy a vállalat vagy állami közhivatal munkatársai megismerjék és alkalmazzák a releváns törvényeket és rendeleteket, önálló rendszerbe foglalva minimalizálja a törvények nem-ismeretéből, hibás jogalkalmazásból vagy épp a vállalati policyk megsértéséből eredő veszteségeket.

A compliance management sokrétű terület, legjobban kialakított és alkalmazott részterületeit ma leginkább a pénzügyi szektorban (Accounting Compliance, Insolvency Compliance, SOX Compliance), az adózásban (Tax Compliance), az IT-technológiában (IT-Safety Compliance), a minőségmenedzsment és környezetvédelem terén (Environmental Compliance, Regulatory Compliance) vagy az egészségvédelemben (Health Compliance) fedezhetjük fel, de jelentős hagyományai vannak a munkabiztonság, munkavédelem terén is (Human Safety Compliance).

 

Társaságunk kockázatkezelési felfogásához szervesen illeszkedik a munkabiztonsági, környezetvédelmi és egészségvédelmi compliance kockázatok minimalizálására való törekvés, ezért menedzsment rendszereink közt fontos egységet képez. Compliance megfelelőségi rendszerünk a vállalati szervezetben egy egész sor üzletviteli eljárást, szabályzatot mér össze az irányadó jog és a hatályos törvények területével és alkalmazásával. Így a folyamatokat – mint önálló műveleteket - egyenként lehet ellenőrizni és hasznosságukról vagy épp költségességükről egyenként lehet elemző becsléseket készíteni.

 

Compliance szakértői tevékenységünk részterületei

  

Miért van ránk szükség?

  •  Ha egy Társaságnak nincs kellő szakmai tapasztalata a compliance program (Kódex) illetve az azt megelőző kockázat-elemzés elkészítésében.
  • A lehetségesnek tekintett compliance human erőforrások nem elegendőek az elvégzendő compliance feladatok mennyiségéhez vagy azok jellegéhez képest.
  • Jelenleg nincs belső compliance funkció, a munkatársak nem rendelkeznek az ehhez a funkcióhoz szükséges szakértelemmel

 

Szolgáltatói szerepünk alapvetően az alábbiak három fajta lehet:

  1. Aktívan közreműködünk a compliance program (Kódex) kialakításában, bevezetésében és folyamatos fejlesztésében
  2. Konkrét feladatok előre történt meghatározása nélkül arra vállalunk kötelezettséget, hogy egy meghatározott ideig rendelkezésre állunk és teljesítjük a felmerülő compliance feladatokat.
  3. Meghatározott feladatokat teljesítünk adott határidőn belül, ezek kiterjedhetnek az alábbiakra:
  • Kockázat-felmérési kritériumok kidolgozása:
  • Workshop: a tanácsadó-támogatott workshopok segítségével, a szakterületek képviselőivel együtt kialakítjuk a compliance kockázati mátrix tervezetét.
  • Kiértékelés: a közösen kialakított compliance kockázati mátrix prioritás-adatai alapján a kockázatok rangsorolását végezzük el, így meghatározhatók a beavatkozások sorrendisége is.

 

A compliance program bevezetésének és kialakításának főbb munkacsomagjai

  

1-Compliance szervezet (CMR) kialakítása

A CMR szervezet az ügyvezető közvetlen irányítása alá tartozó, a vállalati operatív folyamatoktól lényegében függetleníthető  operatív szervezet, mely amely a szervezeten belül felülvizsgálja, értékeli a megfelelőségi kérdéseket, törvényi, etikai és rendszerszabványi aggályokat. Munkáját három egymásba kapcsolódó vállalati folyamatra építi. Ezek az üzleti folyamatirányítás, a teljesítmény-menedzsment és a kockázat-kezelés és megfelelőség, melyek kapcsolatait jól jellemzi az alábbi ábra:

 

  

2-Compliance célok meghatározása

  • Compliance ellenőrzés célja
  • Szervezeti compliance célkitűzések
  • Ellenőrzési fókuszok meghatározása

 

3-Bevezetés operatív előkészítő lépései

  • A compliance kontroll környezet-elemzés: A compliance kontroll környezet elemzése nem azt jelenti csupán, hogy valamilyen rendszerességgel kifejezetten általános, ismétlődő és felmérő vizsgálatokat végez a CMR szervezet, hanem sokkal inkább azt, hogy a társaság irányítási és kontroll környezetéről folyamatosan szerezze be a naprakész információkat.  
  • Az ellenőrzés tervezése során figyelembe veendő változások gyűjtése;
  • A munkafolyamatokat és a munkafolyamat gazdák beazonosítása
  • készítse el a compliance kockázatelemzési kritérium mátrixot

 

4-Kockázatok és kontrollok

Compliance és üzleti kockázat-felmérés során a lehetséges eseményeket és azok hatásait a CMR szervezettel közösen interjúk lefolytatásával, szakmai workshopok szervezésével, szakértői csoportok tudásbázisainak igénybevételével tudjuk leginkább beazonosítani, meghatározni. Fontos, hogy egy Társaság munkabiztonságot is érintő folyamataiban a működési és a compliance kockázatok nem választhatók szét élesen: a munkahelyi balesethez vezető út többnyire a hatályos jogszabályok sorozatos megszegésének elemeivel van kikövezve.

 

 

5-Főbb ellenőrzési pontok meghatározása

Az ellenőrzési pontok vagy kontroll pontok a folyamatok végrehajtásáért felelős folyamatgazdák (projectvezetők, munkavezetők, egyéb kijelöltek)  által kialakított olyan csomópontok, ahol a folyamat eredményes működése szempontjából fontos vezetői ellenőrzési lépéseket lehet megvalósítani.

 

 

6-Háttér-információk gyűjtése

Az ellenőrizendő folyamathoz, szervezeti egységhez, illetve tevékenységhez kapcsolódóan rendelkezésre álló információ felülvizsgálata, amelynek forrásai a következők lehetnek:

  • A compliance kockázatelemzés és az ellenőrzés során azonosított kockázatok,
  • Vonatkozó szabályzatok, rendeletek, törvények és útmutatók,
  • Belső szabályozók, technológiai eljárások,
  • Korábbi évek ellenőrzési dokumentumai,
  • Külső ellenőrök vagy más szervezet által végzett ellenőrzések jelentései, itt leginkább OMMF jegyzőkönyvek.

 

7-Az ellenőrzési pontok és folyamatok értékelése

Az ellenőrzési pontok megismerésére alapozva értékelni kell, hogy az egyes kontrollpontok, folyamatok milyen hatékonyan csökkentik az adott kockázatokat. Az értékelési metódus több pontra építhet.

 

 

8-Belső értékelések és a minőség folyamatos nyomon követése

A minőségirányítási belső auditok, a vezetőségi átvizsgálások egyben a CMR szervezet teljesítményének folyamatos felülvizsgálatát is jelentik. (checklist, monitoring, visszajelzések, auditok)

 

 

9-Humán motivátorok és mérésük

  • Human elvárások a CMR szervezettel szemben

A CMR munkatársaknak együtt kell működniük a cégcsoport más munkatársaival, ugyanakkor tárgyilagosnak is kell maradniuk. Minden compliance munkatárs felelősséggel tartozik a hatékony és eredményes koordinációért és kommunikációért, elvárt szaktudással és ellenőrzési képességgel rendelkezik (lásd még „CO vezető képességei” írásunkat a szakcikkek rovatban)

  • Teljesítmény-menedzsment támogatások

A kialakult vállalati EEM-gyakorlatokat újra kell értékelni vagy épp a hiányzó eszközöket és eljárásokat bevezetni, amelyek javítják a compliance tevékenység elismerését, a szabályozók betartását és ezzel azt a szervezeti kultúra, a szervezeti értékrend fontos részévé emelik.

  • Legfontosabb teljesítmény-mutatók meghatározása

A legfontosabb teljesítménymutatók olyan mérőszámok legyenek, amelyek lehetővé teszik a CMR vezetője számára, hogy mennyiségi méréseket végezzen és így mind a vállalati folyamatokat mint a compliance szervezet és tevékenység teljesítményét erre alapozva értékelje.

 

 

10-Compliance képzés

A képzési igényt a személyes értékelési folyamat eredménye, másrészt a compliance munkatársaktól elvárt szaktudás alapján kell meghatározni. A képzés támogató közreműködésünk lehetséges elemei:

  • Részletes oktatási anyag előzetes kidolgozása
  • Tréning anyag csoportigény szerinti testre szabása
  • Az oktatási anyag elméleti részeinek szemléltetése számos gyakorlati példával és esettanulmányokkal, az előírások gyakorlatban való alkalmazásának bemutatására
  • Az oktatást követően az ismeretek elsajátításának lehetőség szerint írásos számonkéréssel történő - ellenőrzése, az eredmények dokumentálása

Lépjen kapcsolatba velünk!

 

kapcsolat

 info@solvergroup.hu

+36 1 2200 661


2011.01.31.

További híreink

Az Uaviator bemutatja a 10 000 km-t elérni képes Phantom Drone magyar innovációt.

A légi technológia gyors fejlődése közepette a magyar fejlesztésű PHANTOM diszkrét és hatékony lehetőségként jelenik meg az igényes küldetésekhez. Úgy tervezték, hogy kitolja a drónok képességeinek
Tovább olvasom >

Innováció szerepe a gazdasági fejlődésben

Az innováció egy rendkívül fontos és sokoldalú jelenség, amely alapvetően meghatározza a gazdasági növekedést, a versenyképességet és a társadalmi fejlődést.
Tovább olvasom >

GINOP Plusz 2.1.1-24 Fókuszterületi innovációs projektek támogatása

Várhatóan októberben indul a GINOP Plusz 2.1.1-24 :Fókuszterületi innovációs projektek támogatása pályázat. A Páylázat által támogatott tevékenységek: kísérleti fejlesztés, ipari (alkalmazott)
Tovább olvasom >

Kiemelt hírek

A biomassza termolitikus hasznosítása

Anyagtudományi laborszolgáltatások fejlesztése

Drónos anyagmeghatározás

Syb rendszer fejlesztése

Legfrissebb Hírek

Az Uaviator bemutatja a 10 000 km-t elérni képes Phantom Drone magyar innovációt.

Innováció szerepe a gazdasági fejlődésben

GINOP Plusz 2.1.1-24 Fókuszterületi innovációs projektek támogatása

A tökéletes nyári kiegészítő: itt a napelemes kalap, ami tölteni tudja a telefonját


Értesüljön ön is elsőkézből!

Amennyiben szeretne értesülni aktuális eseményeinkről, iratkozzon fel email címe és neve segítségével! Feliratkozásával hozzájárul adatai kezeléséhez. Adatait harmadik félnek nem adjuk ki.

SolverUnio Kft. Minden jog fenntartva!
Honlaptérkép     Adatvédelem     Impresszum