Üdvözöljük a Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft weboldalán!
+36 1 2200 661
solverunio@solvergroup.hu

Sajtószoba

Fém alkatrészek vizsgálata

Fém alkatrészek vizsgálata

Az amerikai Johns Hopkins Egyetem kutatói új megoldást fejlesztettek ki a fémek belső, mikroszkópikus vizsgálatára, melynek segítségével tetten érhetők a repedések kialakulásának okai, ezzel elejét véve a katasztrófának. Az egyetem egy professzora a kutatás kapcsán a megfelelő anyagok kiválasztásával foglalkozik repülőgépekhez, hidakhoz és egyéb fém berendezésekhez, melyek hajlamosak megrepedni.

A repülőgépek katasztrófáinak megelőzéséhez kulcsfontosságú a műszaki hibák vizsgálata. Jaafar El-Awady a Johns Hopkins kutatója az így nyert tapasztalatokat a megfelelő minőségű anyagok és alkatrészek kifejlesztéséhez használja. Az anyagok repedéseinek vizsgálata idáig közvetlenül a repedés kialakulása előtti és utáni pillanatokra korlátozódott. Korábban ezek a megfigyelések csak korlátozott mértékben tették lehetővé a fáradásos repedések elleni leghatékonyabb anyagok megtalálását. Az extrém környezetekben használt anyagok mechanikáját kutató tudós szerint a repedési jelenségek létezéséről tudni lehetett, az okok azonban nem mindig voltak nyilvánvalóak.

A tervezőmérnökök tudják, hogy a fémek fáradása összefügg az őket érő terhelési ciklusok számával. A repülőgépekben például a hajtóművek változó nyomásviszonyoknak kitett, forgó alkatrészei bizonyos számú ciklus után elhasználódnak – ennek megjóslása az egyik legnagyobb kihívás, tűpontosan kalkulálni szinte lehetetlen El-Awady szerint. A kutató a legújabb, Science magazin által is közölt tanulmányában a mikrométer alatti tartományban vizsgálja a fémek felépítését, és új módszert hoz a minden fémet érintő fáradásos repedések okainak megtalálására.

Mivel a repedések nanotartományban keletkeznek, kis léptékű kísérletek során és szabad szemmel nem vizsgálhatók, csak, miután már kialakultak. El-Awady a módszeréhez pásztázó elektronmikroszkópot használ, amivel a vizsgált minta teljes felülete láthatóvá válik mikrométer alatti tartományban. Így már megfigyelhetőek a repedések kialakulási és terjedési folyamatai, amelyekből kikövetkeztethetők az ezeket okozó hatások, és hogy miként lokalizálódnak a sérülések, melyekből repedés keletkezik.

Segíthet a pazarlás csökkentésében

Az eljárás a hibák megjóslására irányuló nagy igényt is kielégítheti – El-Awady példája szerint, ha egy alkatrészről megállapítható lenne, hogy mindössze 0,1 százalék a meghibásodásának valószínűsége, pazarlás volna kidobni idő előtt.

A kutatás célja volt, hogy bővítse az általános ismereteket a repedések kialakulásának folyamatáról, mely a fáradásos törések kialakulásának első fázisa. A törés El-Awady szerint az az állapot, ahol az egész mintadarab katasztrofális hibát szenved. A repedések kialakulásuktól kezdve terjednek, ám ez a folyamat a terhelési ciklusok fajtáitól függően fennállhat az alkatrész élettartamának 10 százalékától a 90 százalékáig is.

A repedések kialakulása az elmozdulások hatására deformálódó fémre vezethető vissza – a fémek kristályszerkezetében történő defektusok lokalizációja okozza a repedéseket, az ehhez vezető út a különböző fémekben többnyire megegyezik. A kísérlethez a repülésben gyakran használatos tiszta nikkelt vizsgálták.

Nem minden repedés vezet töréshez

A katasztrofális hibához sok apró repedés tovaterjedése vezet, ezért a kutatók vizsgálják, hogy milyen tényezők hatására nőnek tovább a repedések, törést eredményezve végül. A kutatók jelenleg nehezen tudják megmondani, mely repedések fognak végül elterjedve katasztrófához vezetni.

Gyakorlati alkalmazás

A repedések kialakulásának megértésével a folyamatok modellezhetőek, ezáltal megjósolhatóvá válnak, ami lehetővé teszi a hosszabb élettartamú anyagok és alkatrészek készítését. Az iparban jelenleg a szilárdságot a töréshez vezető ciklusok számával összevető görbék szolgálnak annak megállapítására, hogy mikor kell cserélni az alkatrészeket. Ezek tapasztalati alapokon nyugszanak, és mellőzik a törést okozó repedések jobb megértését.

 

Lépjen kapcsolatba velünk!

 

kapcsolat

 info@solvergroup.hu

+36 1 2200 661

Szerző: Autopro
2020.10.25.

További híreink

Az Uaviator bemutatja a 10 000 km-t elérni képes Phantom Drone magyar innovációt.

A légi technológia gyors fejlődése közepette a magyar fejlesztésű PHANTOM diszkrét és hatékony lehetőségként jelenik meg az igényes küldetésekhez. Úgy tervezték, hogy kitolja a drónok képességeinek
Tovább olvasom >

Innováció szerepe a gazdasági fejlődésben

Az innováció egy rendkívül fontos és sokoldalú jelenség, amely alapvetően meghatározza a gazdasági növekedést, a versenyképességet és a társadalmi fejlődést.
Tovább olvasom >

GINOP Plusz 2.1.1-24 Fókuszterületi innovációs projektek támogatása

Várhatóan októberben indul a GINOP Plusz 2.1.1-24 :Fókuszterületi innovációs projektek támogatása pályázat. A Páylázat által támogatott tevékenységek: kísérleti fejlesztés, ipari (alkalmazott)
Tovább olvasom >

Címkefelhő

Kiemelt hírek

A biomassza termolitikus hasznosítása

Anyagtudományi laborszolgáltatások fejlesztése

Drónos anyagmeghatározás

Syb rendszer fejlesztése

Legfrissebb Hírek

Az Uaviator bemutatja a 10 000 km-t elérni képes Phantom Drone magyar innovációt.

Innováció szerepe a gazdasági fejlődésben

GINOP Plusz 2.1.1-24 Fókuszterületi innovációs projektek támogatása

A tökéletes nyári kiegészítő: itt a napelemes kalap, ami tölteni tudja a telefonját


Értesüljön ön is elsőkézből!

Amennyiben szeretne értesülni aktuális eseményeinkről, iratkozzon fel email címe és neve segítségével! Feliratkozásával hozzájárul adatai kezeléséhez. Adatait harmadik félnek nem adjuk ki.

SolverUnio Kft. Minden jog fenntartva!
Honlaptérkép     Adatvédelem     Impresszum