Üdvözöljük a Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft weboldalán!
+36 1 2200 661
solverunio@solvergroup.hu

Sajtószoba

Hidak ellenőrzése mobiltelefonokkal

Hidak ellenőrzése mobiltelefonokkal

Amerikában újfajta megoldást tesztelnek a hidak állapotának nyomonkövetésére.

A híd-üzemeltetők a hidak állapotáról a közeljövőben adatok kaphatnak a rajta közlekedők okos telefonjaik által és ezen információk segítségével nyomonkövethetővé válik a szerkezetek állapota és az azokban bekövetkezett változások.

Thomas Matarazzo, az Egyesült Államok Katonai Akadémiájának (West Point) építő- és gépészmérnöki adjunktusa elmondta, hogy jelenleg az infrastruktúrák menedzselése problémás a szükséges tudásbeli hiányosságok miatt.

Sajnos még nem állnak rendelkezésekre azon feltételek, melyek által könnyebb lenne megérteni és következtetni az aktuális helyzetből a jövőbeni eseményekre. Ezt a gyakoribb ellenőrzésekkel lehetne megoldani.

Matarazzo a Lehigh Egyetem és a Massachusetts Institute of Technology munkatársaival azon dolgozik, hogy a hidak szerkezeti állapotáról szükséges információkat a közlekedők mobiltelefonjaikról szerezzék be és így szükségtelenné válnának a jelenleg elérhető adatgyűjtésre alkalmas csúcstechnológiás érzékelők, amelyek jelenleg drágák ezért pillanatnyilag az ellenőrzések jellemzően vizuális megfigyelésekre korlátozódnak.

A mobiltelefonos adatgyűjtés egy új lehetőség arra, hogy a környezet is bekapcsolódhasson az infrastruktúrák megóvásába.

A szenzorok segítségével történő felügyelet költséghatékony módszerének hiánya arra késztette Matarazzo csapatát, hogy megvizsgálja az okostelefonok bevonását az adatgyűjtés folyamatába.

Mivel a hidak természetesen rezegnek, statikus érzékelőket használnak a rezgések modális frekvenciájának mérésére.

„Egy szerkezet modális frekvenciája közvetlenül kötődik annak fizikai tulajdonságaihoz, például a tömegéhez, az anyagaihoz, a geometriájához stb.” – magyarázza Matarazzo.

Azt mondja, hogy idővel a modális frekvenciák változásai a bekövetkező károk előjelzéseként működhetnek. Matarazzo elmagyarázza, hogy ahhoz, hogy bármilyen változást a károsodásnak tulajdoníthassunk, olyan paramétereket kell figyelni, mint a hídrezgés és a környezeti változók, hogy létrehozhassák a modális frekvencia alapját képező adatbázisát.

A folyamatban lévő, 2016-ban indult Good Vibrations tanulmány célja annak bemutatása, hogy a mobil szenzorok megbízható forrásai lehetnek a modális frekvenciaadatoknak. Összehasonlítja a hídon áthaladó járművekben lévő mobiltelefonokról rögzített adatokat a statikus érzékelők által generált adatokkal.

Mobil érzékelők

„A mobil szenzor minden olyan érzékelő, ami nincs rögzítve, és több helyet is képes letapogatni egy hídon” – magyarázza Matarazzo. Elmondta továbbá, hogy a 2000-es évek elejére nyúlik vissza az ötlet, hogy mobil szenzorokat használjanak a hidak szerkezeti integritására vonatkozó adatok gyűjtésére.

A kutatócsoport úgy döntött, hogy megvizsgálja a mobiltelefonok használatát ehhez az alkalmazáshoz. Egy olyan alkalmazás mellett döntöttek, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy hozzáférjenek az érzékelő méréseihez mobiltelefonjukon. A vizsgálathoz szükséges adatok a telefon gyorsulásmérőjéből, globális helymeghatározó rendszeréből és a tájékozódást segítő giroszkópból származnak.

Tekintettel arra, hogy különböző típusú mobiltelefonokat használtak – amelyeket nem tudományos adatok gyűjtésére terveztek –, és külső tényezők, így a jármű sebessége és a felfüggesztési rendszerek is befolyásolhatják az adatokat, aggregációs módszert választottak az elemzéshez.

Matarazzo elmondása szerint az összes adathalmazban összehasonlítják az eredményeket, és megpróbálják kiszűrni, hogy melyek azok a gyakoriságok, amelyek a legtöbbször szerepelnek az adathalmazban”

Adatgyűjtés

A kutatás kezdetben a 2,7 km hosszú kaliforniai Golden Gate hídra összpontosított. 2017 júniusában 102 alkalommal gyűjtöttek adatokat a hídon áthaladó kutatók, az Uber taxisok pedig 72 utazásról. Az eredményeket összehasonlították egy másik akadémiai vizsgálat eredményeivel, amelynek során 240 érzékelőt helyeztek el a függőhídon három hónapig.

Az eredmény az volt, hogy a két forrásból származó adatok konvergáltak. A számok azt mutatták, hogy az okostelefonok és az érzékelőhálózat becslései közötti hiba a hét azonosított frekvencia esetében 3,3%-on belül volt. Négy esetben nem volt eltérés a két becslés között.

A kutatásba egy másik híd is bekerült, mely egy 28 méter hosszú vasbeton szerkezet volt az olaszországi Ciampino városában. Az Anas vagyonkezelő felügyeli, amely 2019-ben gyűjtött adatokat a kutatócsoport által megadott irányelvek szerint.

280 megtett járműútból keletkezett adatokat rögzítették és hasonlították össze a hídon hét hónapig elhelyezett hat érzékelővel által regisztrált adatokkal.

2,3%-os eltérés mutatkozott a módszerek között bizonyos modális frekvenciák esetében mind a 280 utazás során, és 5,5%-os eltérés egy kisebb mintán. Matarazzo szerint ez bebizonyította, hogy „több adat javította a pontosságot”.

Előnyök

A tanulmány készítői kis mértékű eltérést tapasztaltak így arra következtettek, hogy valóban meg tudják becsülni ezeket a frekvenciákat olyan pontossággal, amely összehasonlítható a tudomány legkorszerűbb technológiájával.

Ennek a módszernek a legnagyobb előnye a kutatócsoport által említett statikus érzékelőkkel szemben a lényegesen alacsonyabb költség.

A kutatás vezető a módszer méretezhetőségére utalva rámutatott arra, hogy mekkora adatmennyiséget lehetne gyűjteni, ha a Golden Gate Bridge hídon áthaladó 100 000 ember mindössze 1%-a használná okostelefonját ehhez az alkalmazáshoz és hozzátette, hogy az olyan ösztönzők, mint az útdíjkedvezmények, növelhetnék a részvételt.

Következő lépésként a csapat több szempontból is szeretné bővíteni a tanulmányt. Az egyik módja az, hogy továbbfejlesztik az általuk kinyerhető információkat. Ahelyett, hogy csak a frekvenciákat néznék, más típusú dinamikus tulajdonságokat (például módus alakzatokat, módusalak görbületeket stb.) is rögzítenének. Egyéb módok közé tartozik az új fejlett módszerek kidolgozása, amelyek magukban foglalhatják a mesterséges intelligenciát és az adatok gyűjtését több hídról.

Az érzékelőrendszerek nem helyettesíthetik a szemrevételezést, de segítségükkel fokozhatják az állapotfelmérést azáltal, hogy javítják az állapotinformációk megszerzésének sebességét.

Szerző: New Civil Engineer
2023.03.30.

További híreink

Az Uaviator bemutatja a 10 000 km-t elérni képes Phantom Drone magyar innovációt.

A légi technológia gyors fejlődése közepette a magyar fejlesztésű PHANTOM diszkrét és hatékony lehetőségként jelenik meg az igényes küldetésekhez. Úgy tervezték, hogy kitolja a drónok képességeinek
Tovább olvasom >

Innováció szerepe a gazdasági fejlődésben

Az innováció egy rendkívül fontos és sokoldalú jelenség, amely alapvetően meghatározza a gazdasági növekedést, a versenyképességet és a társadalmi fejlődést.
Tovább olvasom >

GINOP Plusz 2.1.1-24 Fókuszterületi innovációs projektek támogatása

Várhatóan októberben indul a GINOP Plusz 2.1.1-24 :Fókuszterületi innovációs projektek támogatása pályázat. A Páylázat által támogatott tevékenységek: kísérleti fejlesztés, ipari (alkalmazott)
Tovább olvasom >

Címkefelhő

Kiemelt hírek

A biomassza termolitikus hasznosítása

Anyagtudományi laborszolgáltatások fejlesztése

Drónos anyagmeghatározás

Syb rendszer fejlesztése

Legfrissebb Hírek

Az Uaviator bemutatja a 10 000 km-t elérni képes Phantom Drone magyar innovációt.

Innováció szerepe a gazdasági fejlődésben

GINOP Plusz 2.1.1-24 Fókuszterületi innovációs projektek támogatása

A tökéletes nyári kiegészítő: itt a napelemes kalap, ami tölteni tudja a telefonját


Értesüljön ön is elsőkézből!

Amennyiben szeretne értesülni aktuális eseményeinkről, iratkozzon fel email címe és neve segítségével! Feliratkozásával hozzájárul adatai kezeléséhez. Adatait harmadik félnek nem adjuk ki.

SolverUnio Kft. Minden jog fenntartva!
Honlaptérkép     Adatvédelem     Impresszum