Lítium helyett tengeri só
A benzin-és dízel járművek környezetterhelése miatt mára az elektromos járművek használat preferált a közlekedésben, ám ezen járművek akkumulátoraihoz jelentős mértékben szükséges a lítium előállítása, amely szintén környezet károsítással jár nem beszélve azok használhatatlanná válása után felmerülő ma még jórészt megoldatlan újrahasznosítás problémájáról.
Napjainkban az elektromos járművek - amelyek egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon - akkumulátorai szintén lítium tartalmúak. Ennek jóval környezetkímélőbb és olcsóbb alternatívájaként fejlesztettek ki University of Sydney kutatói a tengeri sót tartalmazó akkumulátort, amelynek energiatárolási kapacitása ráadásul négyszer nagyobb, mint a lítiummal működő változatnak.
Mára eljutottunk arra a pontra, hogy az éghajlatváltozás és a légkör felmelegedésének elkerülés céljából megújuló energiaforrásokból szeretnék előállítani a villamosenergiánkat; ám ahhoz, hogy ez folyamatosan készen álljon a szükségleteink kielégítésére csak úgy megoldható, ha a villamos energiát tárolni tudjuk. Ehhez viszont ismét csak ritka földfémeket tartalmazó akkumulátorokat használhatjuk, amelyek például lítiumból, grafitból és kobaltból készül. A klímasemlegesség eléréséhez az EU-nak 2030-ra a jelenleg használt lítium mennyiségének 18-szorosára, 2050-re pedig majdnem 60-szorosára lesz szüksége. Ezek a fémek azonban nem olcsók, ráadásul a lítium kitermelése vízhiányt, a biológiai sokféleség csökkenését, az ökoszisztémafunkciók károsodását és a talaj degradációját eredményezheti. Ha a fémet például párologtató tavakkal termelik ki, akkor egy tonna előállításához körülbelül 2,2 millió literre van szükség. A nagyüzemi bányászat pénzügyileg is költséges, és itt jelenthet alternatívát a tengeri só akkumulátor.
Az úgynevezett olvadt só akkumulátorok technológiája nem újdonság, már 50 éve létezik, a most megalkotott változat azonban annyiban más, hogy a tudósok megváltoztatták az elektródákat, ezzel javítva a kén, mint a tárolókapacitást meghatározó kulcselem reaktivitását. Mivel a tengeri só mindenhol megtalálható, így kiváló alternatíva lehet a lítium kiváltására.
A kutató szerint ez a tárolási megoldás, amelynek előállításához bőséges erőforrással rendelkezünk – hiszen a tengervízből kioldható a nátrium – képes szélesebb körben nagyobb energiabiztonságot garantálni, és lehetővé teszi, hogy több ország csatlakozzon a dekarbonizáció felé történő elmozduláshoz. A kutatók most az új cellák továbbfejlesztését és kereskedelmi forgalomba hozatalát tervezik.
Dr. Shenlong Zhao, a Sydney-i Egyetem vezető kutatója elmondása szerint ez jelentős áttörést jelent a megújuló energiaforrások fejlesztése szempontjából, amely bár hosszú távon csökkenti a költségeket, eddig számos pénzügyi akadály állt a piacra lépés útjában.