A minőségmenedzsment szakirodalmában és gyakorlatában ma már 50-100 különböző módszert, technikát ismerünk. Egy-egy módszer újszerűsége sok esetben a már korábban megismertek mutációjaként vagy több más módszer aggregátjaként keletkezik. Némelyek kifejezetten a minőségmenedzsment gyakorlatából keletkeztek, azonban a módszerek többsége más tudományterületről származik. Sajnos a módszerek univerzálisan elfogadott kategorizálására a minőségmenedzsment szakirodalma nem kínál egységes logikát, de álljon itt egy a lehetséges esetek közül:
1)Alkalmazási területek szerint
1.1.Hibaelemző módszerek:
A minőségmenedzsment még ma is egyik legfontosabb gyakorlati tevékenysége a hibaelemzés. Ezek közül néhány sokat használt technikát kiemeltünk, a teljességre törekvés nélkül
a) ABC-Pareto elemzés:
b) FMEA elemzés: lásd külön fejezetünket
c) 5M-9M módszer
d) 5W-1H
e) Fa diagram
1.2.Folyamatok leírására, modellezésére alkalmazható módszerek
A minőségbiztosítási rendszerek vagy akár más minőségmenedzsment modellek kapcsán elvárt, hogy az egyes tevékenységeket le tudjuk írni, a folyamatok dokumentáltak legyenek. Legfontosabb ezen módszerek közt: ISO 9000, QS 9000, TQM, Six sigma, EFQM, folyamatleírás, kompetencia mátrix, ellenőrző kérdések és listák, mérföldkő diagramok,
1.3.Minőségszabályozás és minőségképesség elemzésének statisztikai módszerei
A minőségmenedzsment területével először találkozók számára elsőre úgy tűnhet, hogy az egész eljárás egy puha, számokkal nem jellemezhető folyamat, azonban ez egyáltalán nem így van. Számos olyan módszer létezik, amelyik méréseken alapszik és többnyire matematikai statisztikai alapokon nyugvó számításokkal elemzi a folyamatokat. Ilyen módszerek a következők: dinamikus adatrögzítési és ábrázolási technikák, hisztogramok, ellenőrző/szabályozó kártyák, kísérlettervezés, PDCA, 7lépés,DMAIC, 8D
1.4. Ötletgyűjtő, problémafeltáró módszerek
Minőségmenedzsment alapvetően team munka, melynek során nélkülözhetetlen az egyes résztvevők ötleteinek, véleményeinek megismerése, összegzése. E technikák nem kifejezetten a minőségmenedzsment tevékenységek középpontjának, hanem inkább egyfajta háttérként foghatóak fel, amelyek kiindulási alapot jelentenek egyéb fejlesztő módszereknek. A leginkább ismeretesek: brainstorming, NCM, Delphi, KJ, Affinitás diagram
1.5. Egyéb módszerek
Néhány érdekesebb technika, eljárás: QFD, Radar diagram, 5S módszer, kölcsönhatás diagram, erőtér-elemzés
2) Módszerek csoportosítása erősség szerint
2.1.Erős, kemény módszerek:
Általában erős matematikai, logikai alapokra épülnek, alkalmazási területük szűk, több alkalmazási feltételük lehet, viszont kevesebb adatból adnak azonos megbízhatóságot
Példaként említhető a folyamatszabályozó kártyák, minőség-képesség vizsgálatok, mérőrendszer-képesség vizsgálatok, regressziós és korreláció elemzések, kísérlettervezési módszerek, Pareto módszer
2.2. Kvázi objektív (félerős) módszerek
Többnyire pontozással, rangsorolással dolgoznak, alkalmazásaik speciálisak, sajátos korlátozó feltételekkel.
Ilyen módszerek: FMEA, QFD, kérdéslisták, pókháló/radar diagram, erőtér-elemzés
2.3.Heurisztikus, gyenge, lágy módszerek
Általában nem vagy kevés matematikai alapot igényelnek, alkalmazási területük széleskörű, ritkán képeznek alkalmazási feltételeket, viszont lényegesen több adatból adnak azonos megbízhatóságot.
Említendő típusai: brainstorming, 5S, 5W+1H
+36 1 2200 661