Az innováció egy technológia alkalmazása egy piaci igény kielégítésére azzal a céllal, hogy javítsuk egy folyamat, fizikai termék avagy szolgáltatás teljesítményét, amelyet a potenciális felhasználók értékelnek és döntenek róla, hogy elfogadják-e avagy nem. Ha egy szervezet számára az alkalmazott technológia vagy a kielégítendő igény közül legalább az egyik új, akkor ez számukra innováció, függetlenül attól, hogy mások számára esetleg már semmi új nincs benne.
OECD az Oslo-kézikönyvben teszi közzé meghatározását:
Az innováció új, jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás) vagy eljárás, új marketing módszer, vagy új szervezési-szervezeti módszer bevezetése az üzleti gyakorlatban, munkahelyi szervezetben, vagy a külső kapcsolatokban. Innovációs tevékenységnek tekinthető mindazon tudományos, technológiai, szervezési, pénzügyi és kereskedelmi lépés, amely az innováció megvalósítását ténylegesen szándékolja, vagy irányítja."
Az Európai Unió meghatározása szerint:
"Az innováció a tudás alkalmazásának folyamata, a termékek és szolgáltatások, valamint ezek piacainak megújítása és növelése, új eljárások alkalmazása a termelésben, az elosztásban és a piaci munkában, a menedzsmentben, a szervezetekben és a munkafeltételekben, a munkaerő szakmai ismereteinek bővítése és megújítása.”
Különbség van inkrementális és radikális, továbbá fenntartó és (sustaining) és megbontó (disruptive) innováció között. Az inkrementális-radikális fogalompár arra utal, hogy mennyire különbözik szakmai szempontból az új megoldás a régitől. A fenntartó-megbontó ellentétpár nem magát az innovációt jellemzi, hanem az általa kiváltott piaci hatást, azaz az innováció megbontja avagy éppen érintetlenül hagyja az addig követett üzleti modellt. A radikális nem feltétlenül megbontó és az inkrementális sem biztos, hogy fenntartó innováció. Vélelmezhető azonban, hogy a megbontó innováció jelenti a komoly kiugrási lehetőséget a cégek számára, ez forgatja fel fenekestül a piaci erőviszonyokat.
+36 1 2200 661