A közlekedés a legnagyobb energiafelhasználó ágazat Spanyolországban, 2014-ben a teljes energiaigény 40,4%-ért volt felelős. A közúti szállítás a közlekedés energiaszükségletének 81,3%-át teszi ki, melyet az olajtermékek dominálnak (80,7 %). A kőolaj termékek nagy részét importálják (96,1%). Ez magyarázza Spanyolország energiaimport függőségét. A 2014-ben regisztrált mintegy 71%-os behozatal mértéke az európai átlagnál magasabb, ezzel az EU a nyolc leginkább energiaimportfüggő országai közé tartozik. Ez a függőség negatívan befolyásolta a kereskedelemi egyenleget: 2014-ben körülbelül 40 milliárd euróra becsülték, ami a GDP 3,8%-ának felel meg. E hatások enyhítése érdekében a közlekedési ágazat számára számos energia- és környezetvédelmi politika stratégiai célt fogalmaztak meg, különös figyelmet fordítva a személygépkocsikra, autóbuszokra és tehergépjárművekre (Segurado & Barquero, 2017).
Az alternatív üzemanyagok használata a közlekedésben az egyik eszköz, amely ellensúlyozhatja a közlekedés negatív hatásait, és hozzájárul Spanyolország energia- és környezetvédelmi politikájához. Emellett nem elhanyagolható módon üzleti lehetőséget kínál a spanyol autóipar számára is.
A DAFI (Directive for Alternative Fuels Infrastructure) közzététele óta Spanyolország jóváhagyta az alternatív energia alkalmazásának növelésére irányuló stratégiát (VEA) 2015-ben. Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról és a nemzeti cselekvési keretrendszerben meghatározott számok fényében a spanyol közlekedési ágazat alternatív üzemanyag infrastruktúrája (MAN) átalakításra került. Az infrastruktúra megújítás fókuszterületei közúti és tengeri szállításra irányulnak. Az intézkedések általánosságban három prioritási tengely köré épülnek: piac, infrastruktúra és iparosítás. Ezeket egy negyedik tengely - egy stabil szabályozási keret - köti össze, amely folytonosságot biztosít az elvégzett tevékenységek tekintetében, lehetővé téve a garancia vállalást a piac és a befektetők számára. A legtöbb energetikai intézkedés a közlekedési ágazatra irányul (Segurado & Barquero, 2017).
Ezeket a fókuszterületeket egészítette ki a vasúti személyszállítás átalakítására megfogalmazott intézkedés sorozat, melynek keretében a spanyol vasúttársaság és a spanyol kormány a vasúti személyszállítás CO2 egyenérték/utas értékek drasztikus csökkentését tűzte ki célul.
A spanyol vasúttársaság (RENFE) 2017-ben megkezdte az LNG-vel hajtott önjáró személyvonat átalakítási lehetőségeinek vizsgálatát. Majd megtervezték, modellezték és megépítették az első, személyszállításra alkalmas LNG vasút prototípusát, melynek első vontatási vizsgálatai már zajlanak. Az tesztelés alatt álló szakasz az asztúriai Feve keskeny nyomtávú hálózata Trubia-tól Baiña és Figaredo felé (20 km), a vonat alapja a CAF által gyártott 2600-as sorozatú vonata (RailJournal, 2018).
A Mieres és a Figaredo közötti vonalon elvégzett tesztek során azokat a lehetséges környezeti és gazdasági előnyöket vizsgálják, amelyeket az LNG nyújthat a nem villamosított vonalakon történő vasúti szállítás során. A RENFE, a Gas Natural Fenosa és Enagás közreműködésével, valamint a Bureau Veritas-szal megvalósuló projekt célja annak bizonyítása, hogy az LNG használat potenciális környezeti és gazdasági előnyökkel jár a spanyol vasúti forgalom számára.
A projekt része annak a dekarbonizációs és energiahatékonysági tervnek, amelyben a spanyol vasúttársaság (RENFE) és a vasúti pályahálózat működtető (ADIF) az alternatív energiahordozókkal működő járművek népszerűsítésén dolgozik Spanyolországban. A projekt a 2014–2020 közötti időszakra szóló stratégiához tartozik, összhangban az Európai Parlament céljával és alkalmazási körével, a 2014/94 / EK irányelv az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának megvalósításáról. A projekt része a vasúti közlekedés szén-dioxid-mentesítési és energiahatékonysági tervének, amely abszolút értelemben a leginkább fenntartható és kulcsfontosságú a spanyolországi közlekedési rendszer környezet- és energia szempontjából történő javításában. Ez a projekt összhangban áll a kormány által kidolgozott jövőbeli klímaváltozási és energiaátmeneti törvény célkitűzéseivel is. A fent említett törvény jelzi az éghajlatváltozással és az energiahatékonysággal kapcsolatos nemzetközi kötelezettségvállalások teljesítésének útját. A kibocsátáscsökkentési célok teljesítésében a spanyol vasút alapvető szerepet játszik.
Az átalakított jármű éles tesztjeit 2019 decemberében tartják, az erről szóló eredmények 2020. elején várhatók.