Szellemi tulajdon védelme Kínában
Egy termék szabadalmaztatása döntheti el, hogy a cég sikeres lesz-e a globális piacon vagy csődbe megy. Így a legfontosabb kérdés: miért kulcsfontosságú, hogy egy cég levédesse a termékét, és megvédje a szellemi tulajdonát?
Kevés cég védeti le a termékeit
Becslések szerint az EU GDP-jének 45 százaléka a szellemi tulajdonhoz fűződő iparágakból származik. Az ezt védő vállalkozásoknak pedig akár 30 százalékkal több lehet a bevételük. Ennek ellenére a kkv-k kevesebb, mint 10 százaléka védi csak az immateriális eszközeit.
A kis cégek gyakran nem látják a szellemi tulajdon védelmének előnyeit – vagy egyszerűen túl drágának tartják a szabadalmaztatást.
Egy brüsszeli szakértő, Jim Stoopmant, a China IP SME Helpdesk koordinátora a következőkben foglalta össze a tudnivalókat: "Az elinduláshoz szükséges ingyenes és bizalmas tanácsokat nyújtunk az európai kis- és középvállalkozások számára, hogy jobban megértsék a szellemi tulajdon jelentőségét. Hogy hogyan kapcsolódik ez az ő saját termékükhöz, és hogy hogyan tudnák kamatoztatni ezt Kínában is. Képzéseket is nyújtunk, de van segélyvonalunk és weboldalunk is, ahol ingyenesen hozzáférhetőek a szükséges információk. Azért vagyunk, hogy segítsük a kkv-kat, hogy megfelelő stratégiát építsenek és a szükséges információ a rendelkezésükre álljon a döntéseik előtt"
Kína mellett az EU támogatja az európai, a dél-kelet ázsiai, a latin-amerikai és az indiai Helpdesket is.
Védekezés a másolók ellen
A kínai piac hírhedt a szellemi tulajdonjogok megsértéséről. "Nagyon fontos, hogy a vállalkozók fel legyenek készülve. A szellemi tulajdon védelme kulcsfontosságú a másolók miatt, ráadásul stratégiai előnyt is jelent a versenytársakkal szemben. Továbbá az engedélyek és az értékesítések miatt a pénzforgalomnak egy forrása is lehet. Ez pedig a befektetőket is vonzza" - tette hozzá a szakértő.
Az Európai Bizottság a közelmúltban mutatta be az új szellemi tulajdonra vonatkozó akciótervét, hogy segítse az unió vállalatait – azon belül is különösen a kis- és középvállalkozásokat, hogy kreatív ötleteiket és találmányaikat sikerre tudják vinni.