A Centrál Kommunál Kft. kutatás-fejlesztési támogatást nyert el „Négykerékhajtású elektromos jármű villamos hálózatának és teljesítményelektronikáinak prototípus-fejlesztése” című projekt megvalósítására. A cég által alkalmazott technológiai eszközök nagyértékű, Magyarországon ritkaságszámba menő, műszakilag a legfejlettebb technológiát jelentő eszközök, amik alkalmazása és a beszerzésük érdekében eszközölt beruházások a cég minőség iránti elkötelezettségének és a hosszútávú organikus fejlődésbe vetett hitének bizonyítékai.
A négykerék meghajtásra a járműiparban számos megoldás létezik, amelyek azonban mind ugyanarra a megoldásra épülnek; hogy egy tengelykapcsoló segítségével mechanikusan vigyék el a forgatónyomatékot a kerekhez. Azonban jelen projekt megvalósítása során ettől jelentősen eltértünk és egy újszerű megoldással oldottuk meg a 4x4 hajtás kialakítását. A forgatónyomaték közvetlenül a kerekeknél jön létre négy villanymotor által. Ezzel a megoldással az összes, a kerekeket összekötő fém alkatrész, a tengelykapcsoló, a sebességváltó is elhagyható. Az eredmény egy teljesen új súlyelosztású, aktív négykerékhajtás-vezérlésű elektromos jármű, amely minden útviszonyok között megállja a helyét.
A független motorok támasztotta műszaki problémákra jelentős újítást tartalmazó megoldásokat fejlesztettünk ki. A megoldásunk az aktív differenciál vezérlés, amely a kormányszög, gépjármű helyzet érzékelők adatai alapján matematikai számítást végez és a motor kontrollerek felé különböző utasításokat küld. Ezzel folyamatosan az ideális nyomaték tartományban tartja a motorokat az előre mozdulás érdekében. Ezen megoldásunkat a központi kontrolleren futó szoftver teszi lehetővé, amely folyamatosan kalkulálja azokat az áram értékeket, amelyek eljutnak az adott kerekeket hajtó motorokhoz. Az aktív differenciál vezérlés lehetővé teszi, hogy olyan extra funkciókat is létre tudtunk hozni ebben a konstrukcióban, ami a nagy gyártók privilégiuma volt eddig. Ilyenek a kipörgésgátlás, lejtmenet és hegymenet vezérlések, melyet a beépített dőlésszög szenzorral és azt vezérlő szoftverrel oldottunk meg.
Jelentős újításnak számít, hogy szoftveresen lehetőségünk van azt a problémát leküzdenünk, amikor egy autó csúszós úttestre ér, és egyik kereke a hagyományos differenciálmű tulajdonságai miatt kipörög. A mai autók ezt úgy oldják meg, hogy automatikusan fékezik a kipörgött kereket, így mozgásra kényszerítik a megszorult kereket a másik oldalon. Ez egy kifejezetten bonyolult, és energiaigényes megoldás, ráadásul minden gyártó igyekszik kihagyni járművéből a differenciálzárat, hiszen rendkívül költséges a kialakítása főleg, ha zárni szeretnék az első és a hátsó tengelyt.
A kifejlesztett szoftverünkkel érzékelhetjük a kipörgő kereket, nyomatékpróbákkal feltérképezhetjük másodpercről másodpercre a többi kerék tapadását és a megfelelő számítások után az elindulás létrejön. Ezzel a megoldással gyakorlatilag három darab differenciálzár helyettesíthető (az első kerekek közti, a hátsó kerekek közti és a két tengely közti). Továbbá nagymértékű költségcsökkentés és súlycsökkentés érhető el ily módon. Jelentős előnye, hogy a mechanikus 4x4 hajtások kizárólag a megcsúszó kerekek esetén valódi négykerék hajtások. Ha egyenletesen haladunk, akkor általában csak két kerék hajtott. Az általunk létrehozott megoldással azonban, valódi 4x4 hajtás érhető el folyamatos üzemmód mellett.
Olyan megoldást fejlesztettünk a gépjármű építők és használók számára, ami rendkívül leegyszerűsíti a villamos hálózat megépítését/javítását és karbantartását is egyben. A mai gépjárművekben a felhasználók számára áttekinthetetlen és megjavíthatatlan elektromos hálózat található. Az általunk fejlesztett rendszerrel kompromisszumok nélküli gépjármű használatot kínálunk a fejlett elektromotor-vezérléssel, mely mindössze egyetlen dobozban helyezkedik el.
A rendszer, továbbá, viszonylag olcsón előállítható vezérlést tesz lehetővé az integráció miatt, ami ösztönzi a jármű fejlesztőket, hogy az ilyen meghajtási megoldásokhoz illeszkedő mechanikát hozzanak létre. Kifejlesztésre került innovatív szoftver hozzájárul a balesetmegelőzéshez, energia megtakarításhoz; valamint dinamikus teljesítmény-szabályozást valósít meg 0-100%-ban a független kerekeken. Az ebben a megoldásban rejlő lehetőségeket hivatott bemutatni a prototípusunk, amely a projekt sikeres lezárás után a piacon egyedülálló technológiát képvisel.
A tesztpálya pedig állati jó móka volt